lovende recensie in trouw

18 april 2016

Vandaag verscheen in Trouw een recensie over Snapshot of a larger order door Henny de Lange. Hieronder enkele fragmenten uit het lovende verhaal met als titel ‘Heerlijke collectie XXL-kunst’.

“Eén van de eerste dingen die bezoekers daar zien, zijn wilde tulpen van Birthe Leemeijer. Op dia’s glijden ze voorbij op een grauwe muur. De beelden komen uit de nalatenschap van Wim Lemmers, die twintig jaar naar tulpen speurde in Kazachstan, Oezbekistan, Turkmenistan en Iran, waar de wilde tulp oorspronkelijk vandaan komt. Leemeijer digitaliseerde de tienduizenden dia’s die Lemmers maakte. Om deze schat aan kennis en natuurschoon te delen met een groot publiek.”

“Het is niet de enige schat die zich openbaart in de loods. Kennelijk werkt het als een katalysator als je twintig kunstenaars bij elkaar zet met de opdracht allemaal een nieuw groot werk te maken voor een kale hal van 6000 m2. Het lijkt wel of die immense ruimte de kunstenaars vleugels heeft gegeven. En dat zonder overkoepelend thema of een curator. De kunstenaars moesten het samen maar uitzoeken, vond initiatiefnemer Winnie Tesmacher – ook één van de deelnemende kunstenaars. Dat heeft verrassend goed uitgepakt.”

“Dit is een tentoonstelling die alle kanten opschiet. Er zit geen lijn in; de kunstenaars reageren in hun werken ook niet op elkaar. En toch stoort of wrikt dat nergens, integendeel. Als een Rupsje Nooitgenoeg eet je je een weg door deze verrukkelijke staalkaart van de hedendaagse kunst. Net als je denkt dat je het lekkerste hebt gehad, dient zich toch weer iets verleidelijks aan. Vleugels krijg je van deze tentoonstelling.”

recensie trouw snapshot of a larger order schiedam